Две основни понятия, използвани при превозите за международен търговски износ и внос са FCL и LCL. Те се използват при превоза на стоки в контейнери, мултимодален превоз, който се извършва от 45 години и сега се използва за превоз на основния товаропоток в целия свят.
Контейнерите се превозват от специализирани кораби контейнеровози, които товарят и разтоварват контейнерите на специализирани пристанища, наричани контейнерни терминали, както и специализирани камиони и специализирани жп вагони за комбиниране с превозването по море.
FCL контейнерен транспорт
Ако даден износител има достатъчно стоки, за да запълни цял контейнер за транспортиране, той избира FCL контейнерен транспорт. Този вид транспортни услуги се наричат също така превоз на пълни контейнери. Предимството им се състои в това, че товарът в дадения контейнер е собственост на един изпращач. Но използването на услугата FCL може да се извърши и ако стоките не запълват целия контейнер. Стоките могат да запълват например половината или една четвърт от обема на контейнера, но в него не се добавят стоки на друг изпращач.
LCL контейнерен транспорт
При услугата LCL, също така наричана и транспорт в групажен контейнер, ако даден изпращач няма достатъчно стоки за запълване на цял контейнер, той наема контейнера заедно с друг изпращач или изпращачи, за да може контейнерът да се запълни изцяло.
Кога да изберем FCL и LCL контейнерен транспорт
Изборът зависи от количеството стоки, които изпращачите имат. Ако даден изпращач има достатъчно много стоки, за него е по-добре даизбере FCL услугата, или превоз на пълен контейнер. Така в дадения контейнер ще се транспортират само неговите стоки.
Ако обаче изпращачите на стоки нямат достатъчно количество стоки за запълване на цял контейнер, защото не искат да поемат риска от изпращане на големи количества, които например могат да не бъдат продадени, те могат да разделят разходите с други изпращачи и да използват услугата LCL, или превоз в групажен контейнер.
Граница на обема, при която трябва да се избере между FCL и LCL транспортиране
Прието е, че при обем на стоките под 14-15 кубични метра, което е половината от обема на пълен 20 инчов контейнер, е по-добре да се избере услугата групажен контейнер, или LCL.
Недостатъци на транспортирането LCL, или транспортирането в групажни контейнери
Главният недостатък на LCL транспортирането е необходимостта от изчакване, докато контейнерът се запълни изцяло. Забавяне може да се получи и при товаренето и разтоварването на стоките на отделните изпращачи.
Още един недостатък е рискът поради блокиране на дадена стока в контейнера от митниците и другите стоки в този контейнер да бъдат също блокирани.
За изпращачите, които искат стоките да достигнат до дадена фабрика например, недостатъкът се състои в това, че контейнерът няма да бъде доставен до тази дестинация, тъй като той се използва за групажен транспорт на стоки на различни изпращачи. За превоза на такива стоки до фабрика например е необходимо да се наеме транспортно средство, което е свързано с допълнителни разходи.
По-високата цена на застраховките при LCL транспортирането също трябва да се има предвид. Типично разликата в размера на застраховките е около 3% за FCL транспортиране, сравнено с 1.5% при LCL транспортиране.
При транспортиране на стоки, които лесно могат да се смачкат, ако те се поставят в контейнера под други, тежки стоки, те ще се повредят при транспортирането.